Uppväxt

9kommentarer

Jag är upp vuxen i dom småländska skogarna med min mamma och pappa och mina 4 syskon.
Själva familjelivet var tryggt, vi var en normal familj som höll ihop. Jag gick igenom skolan utan några egentliga problem.
Jag pluggade inom naturvetenskap, hoppade av och började sedan plugga till kock, var utomlands och utbildade mig till bartender.

Jag har då egentligen 2½ utbildningar. Jag har fortfarande nte haft användning för någon av utbildningarna.
Det har gått bra för mina syskon, alla har jobb, hem, barn eller hund.Visst kan det kännas orättvist, men det är ingen mer än jag som har satt mig i denna situation, precis som jag har sagt innan så skyller jag inte miss missbruk på någon annan än mig själv.

Utanför hemmet hände väldigt mycket tråkigt. En bra uppväxt om man ser till familjeförhållandena. Utanför dessa väggar så blev jag våldtagen och utnyttjad flertalet gånger av en släkting. Jag var 15 då det började, kurvorna började synas, brösten blev tydliga, han var den vidgrigaste, äckligast varelsen jag har stött på. När jag var 17 år så hände något som kanske är på gott och ont. Han brukade hämta upp mig när jag gick till skolan, hotade mig med att han skulle döda mig om jag inte följde med honom. Det var höst, den 19 Augusti, jag hade en kniv med mig i fickan, vi var fortfarande i bilen på väg hem till honom och hans inrökta hus, jag drog upp min nyckelknippa som fickkniven var fastkedjad i, han brydde sig inte om det, jag låtsades att jag skulle veva ner rutan, veven brukade krångla lite så att jag satt där och fifflade med kniven var ingenting han märkte, jag vek ut kniven och skrek, jag tänkte att det skulle få honom att tappa fokus lite. Kniven högg jag i hans ena lår, två gånger. Sedan dess har jag inte sett honom.
Han polisanmälde det inte. Jag polisanmälde inte honom heller.

Jag drack ganska mycket alkohol efter detta, festade med vänner som såg varningssignalerna, det gick upp röda stoppljus för dom medans jag tyckte att "varje ungdom festar väl?!" , men inte lika ofta som jag gjorde kanske. Visst testade jag hasch några gånger en det var ingenting för mig. "Sätt dig och rök en spliff" på sommarkvällarna var vad vänner sa ständigt.

Som 18-19 år började jag få riktiga panikångestattacker och flashbacks från övergreppen. Efter många övertalanden från en pojkvän jag hade då så gick jag till en läkare på vårdcentralen som sedan skickade mig till psykiatrin, där fick jag utskrivet Xanor Depot. Dom var runda och blåa och jag blev kär efter några dagar med dom i kroppen, kär i tabletterna. Psykiatrin tjatade om att jag hade posttraumatiskstresssyndrom och borde prata om det, jag pratade om det men nämnde aldrig några namn eller att det var en släkting som förgripit sig på mig.

Utanför hemmets väggar så finns det en del händelser som präglat mitt liv med stämplar.
Men min familj var underbar. Jag vet inte vad jag kan säga om dom idag, jag känner dom inte längre, dom hör av sig när dom vill få mig att sluta knarka.
Det blir allt mer sällan då deras försök aldrig lyckats. Visst känner jag mig ännu mer värdelös då jag sviker dom och i ochmed den känslan så skjuter jag mer, oftare, högre doser. Jag har svikit familj och vänner och jag gör ingenting för att reparera skadan. Jag tänker mycket men jag gör ingenting åt det.

[ Ni får fråga mig om jag kan skriva lite om något ni undrar om, vilket "Kia" gjorde ]

Jag vill även tillägga att det är jättemånga missbrukare som har höga utbildningar, är poetiska, konstnärliga, många är riktiga genier. Jag har en normalutbildning, jag kan inte påstå att jag alls är någon geni eller har någon specielltalang eller är duktig på något. Kanske är det som "MC" skrev - "vi är duktiga på att slå på oss själva".
Försvarsmekanism kanske, för att andra tycker att vi är såna drägg och är - - ingenting - - .

9 kommentarer

Anonym

17 Jul 2009 16:40

Jävla äckel! Jävla psykiatri! Men du verkar ha en himla fin familj som jag är övertygad om förstår om du bara berättade. Så mkt skuld skulle släppa! Kanske var han även på andra i din släkt som du kan hjälpa.



<3

MC

17 Jul 2009 19:08

Hello igen!

Penny Penny! Tänk inte på att du har någon skuld mot dina släktingar, det du är i är ingenting vanligt eller enkelt. Det är inte bara att sluta. Det är inte självklart att bara för att man vill, eller för att någon annan vill, så klarar man det. Det är mer komplicerat än så. Jag är helt övertygad om att du gör så gott du kan, som jag fattat det har du inte bara fått rätt hjälp och rätt "verktyg" för att hantera livet utan opiaterna/vad du nu tar.



För det är väl det det handlar om, att hantera livet. Livet var jobbigt, och den jäveln som inte håller med om det kan gärna messa mig via min sida, för dig när du var 18-19 (självfallet före det oxo) och det enda du försökte göra var att må bra. Är inte det jävligt mänskligt? Sedan fick du "lösningen" via Häxxanor då, och så har det som jag fattat fortsatt. Du försöker må bra, tyvärr får du inte jyssta villkor för det. Och jag är helt 100a procent övertygad om att du då som 19 aldrig ville det du hamnat i nu, så, jag håller inte med om att det är du som satt dig i den här situationen.



När jag började fly från tillvaron, som 13-åring, ville inte jag att saker o ting skulle bli som de blev. O jävlar vad jag tyckt att jag var kass som inte pallade sluta 94 osv osv osv. Jag menade inte att kritisera dig ang slå på oss själva... jag känner bara igen det, det är så det ofta är, för de flesta av oss.



I dagarna har jag varit clean från drugsen i 3,5 år, om typ 2 veckor är det samma med alkoholen. Jag är helt övertygad om att du oxo kommer att hitta din väg ut ur din situation. Men du behöver hjälp, bra hjälp. DEn finns men är inte helt enkel att få tag på, men jag tror att du kan klara det!



Om du vill, en cyberkram från en (fd) smålänning till en annan, annars: värme!



Allt gott!

/M

Svar: Tack för alla dina stöttande kommentarer!
Penny

Pierre

21 Jul 2009 14:57

Hejsan kämpa på, känner igen precis allt du skriver, det hade kunnat vara mina egna ord.

Om du vill kan du kolla in min blogge och hemsidan som vi i Halmstad har lagt upp. Alla medlemmar i föreningen har atgit sig ur antingen med metadon eller Subutex. Välommen att kontakta om så bara för att prata av dig med nån som förstå precis vad di går igenom

www.hbf08.dinstudio.se

Pierre

21 Jul 2009 14:59

Cool logotyp du har lagt upp, hua lyckades du med det, mina datakunskaper e begränsade

Defekten

22 Jul 2009 00:45

Apropå det du nämnde i slutet om att många missbrukare är intelligenta osv, nån gång fick jag lite statistik uppläst för mig som hävdade att de flesta (eller många iaf) missbrukare ligger över medelnivån (för intelligens).



Om det stämmer backas det upp rätt bra av det jag har fått höra flertalet gånger de senaste åren: att man måste vara rätt så intelligent för att kunna må dåligt eller ha/få ångest. "Dumma människor mår inte dåligt" sa en läkare och hänvisade till Downs Syndrom.



Klen tröst när man mår dåligt, jag vet, men man är inte dum i huvet iaf ;)



Ha det bra och ta det chill

Kia som nu är Endast K

10 Aug 2009 07:48

Är nu tillbaka vid datorn efter ett datauppehåll, har varit lite jobbigt ett tag.....



Tack för att du delar med dig av ditt liv som du gör. Och tack för att du svarar på våra undrande frågor!



Hur går det för dig nu? Hur har sommaren varit och hur ser livet ut nu, man blir lite orolig när man ser att det var ett bra tag sedan du var inne här.



Kramisar

MC

14 Aug 2009 15:54

NU börjar jag också tycka att det var lite väl länge sedan du uppdaterade. HUr är det med dig? Allt ok?

Vanessa

02 Oct 2009 15:05

Jag har læst hela din blogg på några timmar nu. Det kænns som att jag læst en bok! Jag blir så himla berörd av allt detta, och hoppas verkligen att du tar dig ur allting. Du är precis lika värdefull som alla andra människoliv på denna planet, INGEN får behandlas som obetydlig. Att människor säger att narkomaner får skylla sig själva det är något jag aldrig kommer förstå. Det kan hända även den bäste! Jag hoppas du lever och att allt är ljusare för dig. Du har fortfarande ett liv, döden kan vänta. Jag håller tummarna för dig!



// En empatisk tjej

Nina

13 Jul 2010 11:59

Du är definitivt en skrivartalang! Poetisk och smart. _Snälla fortsätt skriv. Kram

Svar: KRAM
Penny

Kommentera

Publiceras ej